> Tények és tévhitek a téli gumival kapcsolatban

Télen téli gumi kell! Először is tisztázzunk egy félreértést: a nyári gumiabroncs téli használata régen sem volt jó megoldás, csak akkor nem volt más választás, ráadásul a mai gépkocsik teljesítménye, sebessége sem hasonlítható össze a húsz évvel ezelőttiekével, tehát a mai abroncsoknak lényegesen nagyobb kihívásnak kell megfelelniük. Köztudott, hogy a fékút hossza a sebesség növekedésével négyzetes arányban nő, az viszont már kevésbé közismert, hogy a nyári gumiabroncs tapadása a hőmérséklet csökkenésével párhuzamosan egyre csökken. Hogy miért? Mert a hideg hatására a nyári gumiabroncs anyagszerkezete rideggé, rugalmatlanná válik, így kevésbé tud az úttesten megkapaszkodni. Ezért van, hogy jeges úton, hegymenetben a nyári gumiabroncs könnyen kipörög, fékezéskor pedig blokkol, ezáltal a gépkocsi kifarol, megpördül, hogy csak a legszerencsésebb forgatókönyvvel példálózzunk. A téli gumiabroncs ezzel szemben szilikában dús keverékből készülnek, rugalmasságukat, és ezáltal tapadó-képességüket extrém hidegben sem veszítik el. A tapadóerőt tovább javítja a speciális futófelület-kialakítás: a gumiabroncs lamelláinak alakja, mélysége, mintázata egyazon célt szolgálnak, mégpedig hogy a télen tipikusnak tekinthető sár, latyak, hó ne tapadjon meg a mintaárkok között. Könnyű megfeledkezni arról, hogy még téli gumiabroncs használata esetén is normál körülményekhez képest havas úton kétszeresére, jeges úton pedig nyolcszorosára nő a fékút. Igaz, hogy egy téli garnitúra 50-100 ezer forintba is belekerül, nem nehéz belátni ugyanakkor, hogy a mai szervízdíjak mellett az ára már egy apróbb koccanás elkerülésével is megtérül. Ráadásul nem igaz, hogy a téli gumiabroncs dupla költséget jelent, amíg ugyanis téli gumiabroncs van az autón, addig a nyári "pihen", ezáltal várható élettartama megnő. Tény ugyanakkor, hogy a téli-nyári gumiabroncsok évi kétszeri cseréje is pénzbe kerül.

Hitek és tévhitek Sokan azt gondolják, hogy ha városban, sózott, letakarított utakon használják télen a kocsit, nincs szükségük téli gumiabroncsra, hiszen a havas, jeges szakaszokat elkerülik. Ez igaz, csak azt hagyják számításon kívül, hogy a hideg miatt bekövetkező tapadóerő csökkenésének mértéke nem csak az út, hanem a gumiabroncs minőségétől is függ. Szakemberek szerint ha a napi átlag hőmérséklet hét fok alá csökken, a nyári gumiabroncs úttartása ön- és közveszélyessé válik. Akkor miért nem kötelező? A KRESZ Magyarországon még nem írja elő az évszaknak megfelelő gumiabroncs felszerelését, de aki télen külföldre indul, tapasztalhatja, hogy a szomszéd országok közül Ausztria, Horvátország, Szlovénia az autós turistákat már ma sem engedi át a határon téli gumiabroncs nélkül.

Gyakran előfordul, hogy a hazai autós háborgó lelkiismeretét mindössze két téli gumiabroncs beszerzésével próbálja meg csitítani, itt azonban felmerül a kérdés, hogy ez elég-e, és ha igen, előre vagy hátra tegyük? A négy helyett kettő kombináció nem jó megoldás, hisz ha előre kerül a téli gumiabroncs, az autó fara fékezéskor könnyen kitörhet, megpödülhet, ha viszont a hátsó kerekekre szerelik fel, az irányított, a fékerő 60%-át leadni hivatott kerekek maradnak megfelelő tapadás nélkül. 

Dilemmát jelent a négy-évszakos gumiabroncs is A reklámszövegek szerint a négy-évszakos abroncsok a téli és a nyári abroncsok legjobb tulajdonságait ötvözik, a hozzáértők véleménye ugyanakkor az, hogy bár télen valóban jobbak, mint egy közönséges nyári gumi, összességében egyik évszak igényeinek sem tudnak igazán megfelelni, (nyáron papucsot, télen csizmát viselünk) hisz nincs olyan gumikeverék, ami télre és nyárra, nedves és száraz útviszonyokra egyaránt megfelelő volna. Gyakran hallani, hogy télre az előírtnál kisebb nyomást kell tenni a gumiabroncsba, így az jobban elterül, így jobban is tapad. Ez tévedés, sőt éppen az ellenkezője igaz: a téli gumiabroncsokba a megszokottnál 0,3 bar-ral nagyobb nyomásnak kell lenni a puhább anyagszerkezet miatt! A legveszélyesebb tévhit ugyanakkor az ABS-hez kötődik, hiszen minek  a téli gumi, ha az elektronika úgyis megakadályozza, hogy megcsússzon a kocsi?! Addig igaz a gondolatmenet, hogy az ABS valóban a kerekek blokkolását hivatott megelőzni azzal, hogy a megcsúszó kerekeken automatikusan csökkenti a fékerőt, nem szabad megfeledkezni azonban arról, hogy ez egyidejűleg a fékút megnövekedésével jár! Igaz, hogy a gépkocsi irányítható marad, de vészhelyzetben ez "csak" annyit jelent, hogy ha jók a reflexei az autó vezetőjének, akkor nem az előtte vészfékező kocsi farában, hanem az árokban köt ki... (Gumipiac magazin)

Ármos Gumimax Kft. - 06 25 281-496